Open Brief aan de burgemeester

(juni 2021) Geachte burgemeester, beste Sharon, Er heerst in Utrecht en heel Nederland duidelijk een gevoel van opluchting: vaccineren helpt. De cijfers duiken naar beneden. Dat je je nu kunnen laten prikken voelt een beetje als een feestje. Er is een nieuw begin. Scholen gooien hun rooster om, en kantoren worden weer ontmoetingsplek. Bieb open, en mondjesmaat naar de grote zaal van TivoliVredenburg. Sporten kan weer, zwemmen ook. Terrassen puilen uit, en op de Oude Gracht wordt alweer flink gedobberd en geslobberd. Zelfs de zon helpt mee: totale ontspanning. Nu nog een beetje heldere communicatie. Wat kan wel, en wat mag niet. Mag een straatfeest? Buiten toch? Mag je ook maar 4 gasten in je tuin ontvangen op je verjaardag? Is er nog steeds een deurbeleid in winkels? Wanneer moet er getest worden bij een evenement? Kun je je ook aanmelden als Fieldlab? We merken dat er heel wat meer onduidelijkheid is dan in het begin, toen ‘blijf in je kot’ geen enkele toelichting nodig had. Kan je nu rustig kaartjes kopen voor een evenement? Hoe weet je of dat wel door kan gaan? Valt dat te checken voor een gewoon persoon? Van de persconferenties werden we niet veel wijzer. Doordat de burgers hun eigen koers gaan varen richting de versoepelingen lijkt het alsof het lokale bestuur er achteraan gaat lopen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het lokale bestuur gaat voorop….de burgers lopen er achteraan omdat iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht. In het voorjaar pleitte de UtrechtDB voor een eigen beleid en wat meer vertrouwen in lokale organisatiekracht, die per wijk kan verschillen. Dat geldt nog steeds, en is zelfs urgenter nu de beer weer helemaal los lijkt te gaan. Daarom richten we ons tot u: laat Utrecht helder aangeven wat wel en vooral ook wat nog niet kan. Gebruik alle beschikbare media: van twitter tot reclamezuil. Luid en duidelijk. De handhavers weten wel waar de accenten moeten liggen. Voorkom onze teleurstelling, en manage onze verwachtingen. Hoogachtend, Trude Maas Voorzitter Utrecht Development Board

»

Tessa HagenTessa Hagen INTERVIEW

"Meer Utrechts debat in de stad"

Zoek succesformules voor goede stedelijke debatten. Daarvoor zijn een redactieteam, partners en sponsors nodig

> Lees het hele interview