Column Jeroen Hermkens

Het Luie End bestaat niet meer

Toen in mijn studententijd het huis werd verbouwd waar ik woonde, kwam ik voor een jaar terecht in de Oosterstraat. Vanuit mijn raam hadden we uitzicht op het terrein van het Spoorwegmuseum. Alle activiteit gebeurde daar toen nog buiten.

's Nachts kwam altijd de chloortrein voorbij. Deze giftrein van de Botlek naar Delfzijl liet ons schudden in onze bedden. Bij ongelukken was het advies zo hoog mogelijk in huis te gaan zitten. Chloor blijft laag hangen, zeiden de kenners. Dat gaf pas een veilig gevoel!

In hoog tempo

De giftrein rijdt al lang niet meer en de Oosterspoorbaan is afgesloten. De aanleg van de sneltram naar het Science Park heeft dat versneld. De boemel van CS naar het Maliebaanstation gaat voortaan via Noord.

De stad verandert op een aantal plekken in hoog tempo. De Oosterspoorbaan is nu een wandel- en fietspark. We hoeven niet meer naar New York of Chicago. Wij hebben ons eigen High Line Park.

Tussen IBB en Sterrenwijk

Het ijzeren gordijn dat de studenten van de IBB afscheidde van de echte Utrechters in Sterrenwijk is neergehaald. Vanaf de oude spoordijk loop je nu achter het studentencomplex door waar studenten in het gras zitten te eten en te drinken.

Vanuit Sterrenwijk wordt de spoorbaan gebruikt om de pitbull uit te laten. Studenten en Sterrenwijkers kunnen elkaar ontmoeten. Maar de Sterrenwijkers zijn nog terughoudend en hebben hekken laten plaatsen achter hun rommelige schuttingen. Ze geven hun enclave nog niet helemaal prijs.

Wel liggen, niet zitten

Op de hoek van de Gansstraat: het gebouw van het Pieter Baan Centrum. Nu de psychiatrische observatiekliniek is verhuisd naar Almere verliest het Luie End zijn naam. De begraafplaatsen waar 'ze liggen' zullen blijven, maar de gevangenis waar 'ze zitten' is verdwenen.

Lopen naar de binnenstad

Vanaf de Gansstraat wordt het wandelgebied doorgetrokken via Begraafplaats Kovelswade over de slotgracht naar Lunet 2 en vandaar naar de Houtense Vlakte. Aan de stadskant wordt de verbinding met de Maliesingel nog gelegd. Dan kunnen we vanaf de Houtense Vlakte via de Oosterspoorbaan naar de binnenstad van Utrecht lopen.

Auto's weg

Het is een end maar nu wel een Actief End. 

Als dan straks de geparkeerde auto's zijn verdwenen op de Oude- en de Nieuwegracht  is Utrecht weer een stuk mooier geworden.

Jeroen Hermkens
Lid Utrecht Development Board


Het Luie End bestaat niet meer]

> Aanmelden nieuwsbrief



» » Het Luie End bestaat niet meer

Utrecht
Jeroen HermkensRien Nagel, Kees Rutten en Monique Mourits INTERVIEW

"Constructief, maar wel kritisch"

De kracht van de Utrecht Development Board? Drie leden geven een eenstemmig antwoord: de eigen koers los van de politiek, zoekend naar gesprek met de stad en de buurt. Kortom: allereerst in contact met de basis en niet met reguliere machtsfactoren.

> Lees het hele interview