“Waar we van de Dom houden, betekent niet dat we ons dom houden”

Over de Utrechtse Onderwijs Agenda hielden wij op 19 september een brainstorm. Hierbij het gesproken verslag van verslaglegger Atta de Tolk. Kernwoorden: ‘Ga extra inzetten op ontwikkeling naast onderwijs. Zeker voor de groeiende groep aan de onderkant, met geringe toegang tot ‘school’, waar ‘overleven’ bovenaan staat. Dat probleem kan van generatie op generatie doorsijpelen. Utrecht kent veel aanpakken, hulplijnen en initiatieven, hoe brengen we die bij elkaar?’

Gesproken verslag in beeld bijeenkomst UtrechtDB, door Atta de Tolk.

Dit is de tekst van het gesproken verslag:

Utrecht Development Board
19 september 2023

Vandaag zagen we hoe bevlogen pro’s en onderwijskundigen zich verdiepen in essentiële thema’s en krachten bundelen
Kijken of enkele enkelingen de kennis en kunde daarmee in versnelde tijd kunnen verdubbelen
Zorgen dat we vruchten kunnen plukken op het sprookjesachtige moment dat de dauwdruppels er nog vanaf druppelen

Deze nomadische groepering verandert steeds van omgeving
En zijn daarvoor van betrokkenen afhankelijk van de facilitering
Een prachtige meerzijdige investering
Want overal waar je naartoe reist trek je een andere lering
Wat niet verandert in de concludering
Is de constante focus op het kind, de leerling

Dus vanavond op de Internationale School, zochten we naar kansen
Om te zorgen hoe we alle kids beter op de balanslijn laten dansen
Met de kansenongelijkheid wordt dat steeds relevanter

Ieder kind leert ook hier op een eigen manier
Überhaupt mogen ontwikkelen moet zorgen voor intrinsiek plezier
Dat is een einddoel dat niet mag falen
Plezier heeft betekenis in wel meer dan 72 talen

Onze droomdoelen en de dagelijkse praktijk verdienen een fusie
Dat zou direct bijdragen aan inclusie

Onderwijs is niet los te koppelen, het heeft altijd een context
Het staat altijd in verbinding met…
Een wijk, een gebied, maar het is tegelijkertijd altijd onderweg, een hybride of zelfs fluïde proces

Het beweegt mee en is zelfs in staat mee te buigen
Maar is nooit bereid om kinderen uit te sluiten

Onderwijs is wanneer het draait zoals gewenst een haven van veiligheid
Hier wordt iedereen gezien, ook jij bent belangrijk
Ook wanneer je van een bepaalde norm afwijkt

En om te zorgen dat niets dat gegeven is in de weg staat
Zijn de aanwezigen zo hard bezig met die Onderwijs Agenda

We stippen aan: dit zijn de prioriteiten!
Deze zaken mogen niet uit ons aandachtsveld verdwijnen
Oude theorieën mogen niet eeuwig onze open mind ondermijnen
Sommige theorieën moeten we simpelweg verfijnen
Je vergist je onwijs als je denkt dat na je 23e niemand je meer kan onderwijzen
Er zijn genoeg leergangen die het tegendeel kunnen bewijzen

Er zijn geweldige voorbeelden van onderwijs en verlichting
Maar ook van hoe een stichting kids kan duwen in de juiste richting

Durf te dromen en durf te leiden
Laten we elkaars visie nog beter leren begrijpen

We zijn allemaal onderdeel van een geheel
Maar je ziet nog vaak onderling heel veel verschil
Uiteindelijk maakt het niet uit, een klein verschil
Zolang het succes constant met anderen wordt gedeeld

Het gaat niet om de onderlinge verschillen van de aanpak
De invulling vrij in te vullen, maar de prio is aandacht

Een collectief dat inziet dat het gaat om intensieve daadkracht
Vele lasten maken licht werk, vervaardigt het draagvlak
Maar wat tillen we dagelijks mee qua beschadigde maatstaf?

Als we willen waarborgen dat het kind wordt beschermd
Dan moeten we ook meer hulp bieden aan de professional die zich over het kind ontfermt

Dat zal iedereen eens zijn, binnenring of buitenring
Wat je er ook van vindt, je bent hier voor het kind
Dat is wat de aanwezigen hier verbindt

Daarbij staan er al veranderingen voor de boeg
De noemer onderwijs is eigenlijk al niet meer breed genoeg

Het gaat hier om ontwikkeling, ook buiten de traditionele schoolbanken
Als we iedereen die we betrekken ook benoemen zullen ze ons voor die erkenning bedanken

Omdat we uiteindelijk allemaal met dezelfde uitdagingen kampen
Zou het zonde zijn om ons te verdelen in verschillende kampen
Eeuwig zonde, we zouden er enorm veel potentie mee laten verdampen

Dat zijn we natuurlijk niet van plan
Vooral niet omdat er al een steeds grotere groep wegglijdt naar de onderkant

Een explosieve verspilling van talent
Want leren is niet persé urgent als je aan het overleven bent

Waar je dan ook nog van baalt is dat vaak de taal taal geeft aan talent

Daarbij hebben vele volwassenen nog een wantrouwen door onder advisering
Onderwaardering sijpelt door tot traumatisering

Dan via de belevenis van het kind zitten ze er plotseling weer in
Gooien misschien de handdoek in de ring
Want gebaseerd op hun eigen ervaringen zit er ook bij hun kind niet meer in

Wie verdient daarvoor nog strafwerk?
Als we dit niet herstellen is dat iets wat ook deze stad beperkt

Ik snap het, dit is de stad waar we van de Dom houden
Maar dat betekent niet dat we ons dom houden
Dit is de toekomst van de stad die we voor ons bouwen

En als je inzoomt zoals vanavond dan kun je enorm genieten
Het bruist van de sterke initiatieven

Verbindingen onderling zorgen voor een keten
Laten we dan niet de smaakmakers vergeten

Aan het einde van de avond zagen we van die buitenring een binnenring een samensmelting
Wat blijkt? We staan er met z’n allen middenin
Alleen al dat gegeven is een overwinning

Wat we ook hebben uitgesproken is dat we ons bezig houden met zorgen
Hoe moet dat vandaag met de volwassenen van morgen?
Hoe kunnen we non-stop begeleiding bezorgen?

Pak op die handschoenen
Laten we onszelf aan de tand voelen

Wanneer onderwijs wordt ge-etaleerd lijkt het vaak afgeprijsd
Doe aan upselling, maak van het onderwijs wonderwijs
Zelfs bij de voorschool kan achterstand worden voorkomen
Wat hebben gezinnen nodig om die ontwikkeling te laten doorstromen?

Als we gezamenlijk willen dat we een stap zetten
Mogen we ons ook richten op ouders in hun kracht zetten
Net zoveel als hoe we ons richten of kids hun huiswerk afhebben
No pressure, maar ik denk dat we een oplossing hebben
Het onderwijs is de sleutel om iedere andere partij erbij te betrekken

Als we willen dat dit daadwerkelijk lukt
Moeten we niet vergeten iets te doen aan de werkdruk

Deze prachtige sector kent niet alleen maar misère en barrières
Maar op sommige punten moeten we wel echt bedenken, hoe dit nu verder?

Komt die haperende structuur, niet juíst door de vergadercultuur?
Toch kwamen we wel verder door dit avontuur

1 ding mogen we niet doen, de doelen los laten
Want die glimlach van het kind gaat ons trots maken.

 



Geschreven door Atta de Tolk voor Utrecht Development Board
19 september 2023

Contactgegevens:
www.attadetolk.nl
info@attadetolk.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/atta-de-tolk-a196a9a3/

 



Utrechtse Onderwijs Agenda, een werkagenda voor 2023 tot 2026 (pdf) 

Utrechtse Onderwijs Agenda, koersdocument 2040 (pdf)



»

Richard KraanRichard Kraan INTERVIEW

"Leefbaar, gezond en uitdagend"

“Niet wachten tot problemen ons boven het hoofd groeien. Nu inzetten om Utrecht leefbaar, gezond en uitdagend te houden”. Voor UtrechtDB-lid Richard Kraan is dit het centrale thema. “Werkgelegenheid, voorkomen van uitsluiting, daar moeten we aan werken. Als we slagen, zijn we als stad uniek.”

Vanaf het eerste uur, de oprichting in 2009, draait Richard Kraan mee in de UtrechtDB. Hij was een van de wegbereiders voor het platform dat wil dienen als smeerolie voor samenwerking tussen overheid, bedrijven en opleidingen in de stad Utrecht.

> Lees het hele interview   > Alle interviews