Tessa Hagen

Foto: Jelmer de Haas

Tessa Hagen

Tessa Hagen: ‘Meer succesformules maken voor goede stedelijke debatten’

Hebben Utrechters zin om over hun stad te discussiëren? Na ruim vijf jaar TivoliVredenburg kijkt Tessa Hagen je peinzend aan. Als programmeur Kennis en Debat timmerde zij aan het motto “Meer dan Muziek” dat TivoliVredenburg in het vaandel draagt. Ze stapt in november over naar de openbare bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland voor de programmering daar.

Het Utrechts muziekcentrum herbergt meer dan concerten, met publiek uit Utrecht en heel Nederland. Niemand op straat ontgaat de gevulde tafels in café restaurant Het Gegeven Paard. Intussen spelen zich daarnaast en daarboven ook festivals af rond muziek, literatuur, poëzie. Maar ook rond kennis. Zoals het succesvolle Betweterfestival – jaarlijks op poten gezet door Studium Generale van de Universiteit Utrecht.

Uitschieters

Tessa Hagen: “Het Betweterfestival is een succesformule. Zo’n zaal met 600, 700 mensen tref je bij ons eigenlijk verder alleen bij lijsttrekkersdebatten. Twee dagen voor de verkiezingen, ja – dan staat er direct iets op het spel. In maart, voor de laatste raadsverkiezingen gonsde het gebouw en de zaal van de zeker 800 belangstellenden. Samen met de Bieb hadden we het georganiseerd”.  

Over Utrecht praten. Dat betekent discussiëren over de groei van de stad, over de energietransitie, de drukte op stoepen en fietspaden, ruimte voor bewegen, gesloten winkels in buitenwijken en het centrum, het tegengaan van een dreigende drugscultuur. De Utrecht Development Board nodigt op deze onderwerpen geregeld partijen aan tafel: kennen jullie elkaar, wat kan je samen doen om de stad beter te maken? Zouden die onderwerpen een stap verder kunnen komen in samenwerking met TivoliVredenburg?

Succesformules: klimaat, feminisme, stress, pesten

Tessa Hagen: “Samenwerking leidt tot mooie debatten. Zoals met het COC over regenbooggezinnen. Met Movares na de bouw van de grote fietsenstalling bij het station”.  “Ook maakten we een reeks samen met Aorta, het architectuurcentrum. Je wil debatten maken voor een algemeen publiek. Maar de teleurstelling slaat toe, als je niet boven de 50 mensen in de zaal uitkomt met vooral beroepshalve geïnteresseerden, die toch al vakmatig bekend zijn met dilemma’s en oplossingen. Professionals zijn belangstellend, gewone mensen blijven weg.”

Wat in TivoliVredenburg succes heeft zijn debatten en forums over ‘grote’ hedendaagse onderwerpen, zoals klimaat, feminisme, stress, telefoonverslaving, pesten. Niet specifiek Utrechts dus. En als magneten trekken bovendien grote namen zoals Beatrice de Graaf, Hedy d’Ancona, Joris Luyendijk, weet Tessa Hagen.

Meer geld voor speurwerk en kant-en-klare debatzalen

“Je moet meer succesformules zoeken voor goede stedelijke debatten. Je zou elke maand tenminste acht tot tien dingen moeten organiseren” zegt ze. “Waarbij een aantal met dergelijke grote namen. En daarnaast debatten met eigen signatuur, mogelijk met partners. Voor een debat heb je redactiekracht nodig, om onderzoek te doen, te speuren naar een evenwichtig programma. Een éénpitter zoals ik de afgelopen jaren was, schiet dan tekort”.

Waar nog bij komt: technisch zijn de TivoliVredenburg-zalen niet kant-en-klaar geschikt voor debatten. Zoals bijvoorbeeld debatcentra De Balie en De Zwijger in Amsterdam wel vaste installaties per zaal hebben, tot en met snelle streamingsapparatuur voor kijkers thuis. “Dus het kost bij ons steeds een paar duizend euro op z’n minst om met diverse technici een ruimte klaar te maken, tot en met de fase van het schoonmaken. De musici die gewoonlijk die zaal gebruiken, houden niet van sta-in-de wegs.”

Versnelling door sponsors, of liever partnerschappen

Sponsoring zou kunnen zorgen voor een stroomversnelling: meer geld om redacteuren, programmeurs, marketingmensen in te huren. En bovendien vult zich dan direct een stukje zaal met de eigen achterban van de sponsor, de vakmensen, professionals, hun partners. Sponsort de gemeente? Dan geldt hetzelfde.  Maar er is een schaduwkant: “De sponsor wil er wat voor terugzien. Maar het mogen geen reclamepraatjes worden. Daarom zoeken we liever partnerschappen. Algemeen geïnteresseerden, die niet direct focussen op één inhoudelijk onderwerp.”

Behoeftes nog onduidelijk

Als lid van de adviescommissie Debat & Reflectie van de Raad voor Cultuur denkt Tessa Hagen ook mee over kansen binnen Nederland. Ziet ze toekomstmodellen met nieuwe methoden opdoemen? “We komen net uit de Corona-crisis, er gebeurt nu zoveel tegelijk. We kunnen overal heen, naar wat we maar willen: museum, concert, op bezoek, op reis. Of thuis blijven. Meer digitaal? Maar je wilt ook terug naar normaal. Niet duidelijk is, welke patronen er komen. Voeg daar het probleem bij van de personeelstekorten. Het is nog een grote, open vraag: waar hebben mensen ná Corona behoefte aan?”.

Alle interviews

30-10-2022 | "Meer succesformules maken voor goede stedelijke debatten" - Tessa Hagen
01-03-2016 | "Nu kan het nog" - Maarten van Bottenburg
17-02-2015 | "Onafhankelijk legt de UDB contacten" - Nicoline Meijer
24-11-2014 | "UDB stimuleert sociaal ondernemen" - Cas van Arendonk
14-10-2014 | "UDB opent deuren" - Wilma Heideman
12-09-2014 | "Stimuleren en verbinden'" - Robert Koch


» »